Freshfel Europe zachęca sektor do dalszego stymulowania wzrostu spożycia owoców i warzyw pomimo dużej niepewności w środowisku biznesowym.
Obecna niepewna sytuacja w wielu wymiarach, w tym Brexit, trwające rosyjskie embargo, rosnący wpływ zjawisk klimatycznych i inne wyzwania związane z dostępem do rynku, powinny służyć dalszemu stymulowaniu sektora w celu zwiększenia obecnego niskiego poziomu spożycia owoców i warzyw w całej Europie.
Europejski sektor świeżych owoców i warzyw stoi w obliczu burzliwego okresu, który stanowi wyzwanie dla produkcji, handlu i konsumpcji świeżych produktów.
Z jednej strony w ostatnich dwóch latach odnotowano poważne zdarzenia pogodowe, które wpłynęły na jakość produktu, zdestabilizowały podaż i popyt i doprowadziły do niestabilności rynku w wielu regionach.
Z drugiej strony niepewna sytuacja na rynku nadal zniekształca wszelką przejrzystość w środowisku biznesowym. Zbliżając się do terminu 29 marca 2019 r., Wyniki Brexitu pozostają nieznane, a jednocześnie embargo handlowe w Rosji, a także w basenie Morza Śródziemnego i inne wyzwania związane z dostępem do rynku doprowadziły do złożoności dywersyfikacji rynku. Nowa fala unilateralizmu i protekcjonizmu na całym świecie dodatkowo przyczynia się do nieprzewidywalnego otoczenia handlowego, które jest coraz bardziej skomplikowane dla firm.
Oczekiwanie na powrót warunków do normalności może jednak prowadzić do utraty szans. Pomimo tego złożonego otoczenia handlowego sektor nadal musi stymulować spożycie owoców i warzyw na rynku europejskim. Europejskie dzienne spożycie utrzymuje się poniżej minimalnego poziomu zalecanego przez Światową Organizację Zdrowia w wysokości 400g świeżych owoców i warzyw dziennie. W związku z tym w 2018 r. Freshfel poprowadził sieć tematyczną dla Komisji Europejskiej, tworząc wspólne oświadczenie z innymi zainteresowanymi stronami, obejmujące 43 zalecenia dotyczące polityki dla wszystkich podmiotów w społeczeństwie, dotyczące sposobów stymulowania konsumpcji w całej Europie (https://freshfel.org/what-we-do/thematic_network_2018/).
Dodatkowo, w tym roku, we współpracy z firmą Aprifel, Freshfel rozpoczął trzyletni program wspierania rolnictwa, finansowany przez Komisję Europejską, zatytułowany "Owoce i warzywa dla zdrowej UE"(https://freshfel.org/projects/fvforahealthyeu/), mający na celu zwiększenie spożycia owoców i warzyw przez 18-30-letnich Europejczyków, segment konsumentów z jednym z najniższych poziomów konsumpcji.
Członkowie Freshfel będą omawiać strategie poruszania się po tym nieprzewidywalnym środowisku biznesowym i narzędziach promocyjnych na dorocznym zgromadzeniu Freshfel w 2019 roku, które odbędzie się w dniach 5-6 czerwca 2019 roku w Londynie.
: