UNIA OWOCOWA Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw     Słomczyn 80, 05-600 Grójec

Ruszyła kampania promocyjna jabłek do Tajlandii i Malezji! Dwuletni projekt „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” to szeroko zakrojone działania kierowane do konsumentów a także do przedstawicieli biznesu w Tajlandii i Malezji. Rynek Tajlandii pod kątem jabłek jest bardzo perspektywiczny, stale się rozwija a ilość importowanych jabłek to nawet 152 tysiące ton rocznie (źródło: ZBH Bangkok i Ambasada RP w Bangkoku). Głównymi dostawcami jabłek do Tajlandii są Chiny, Stany Zjednoczone i Nowa Zelandia.

Głównym celem projektu „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” jest uświadomienie konsumentom w Tajlandii, że jabłka pochodzące z Europy, w tym w szczególności z Polski, dzięki bardzo dobrym uwarunkowaniom klimatycznym i glebowym, są jabłkami klasy Premium oraz że różnorodność odmian pozwala każdemu konsumentowi znaleźć gatunek idealnie trafiający w jego oczekiwania. Ważnym przekazem naszej kampanii jest informacja o surowych reżimach produkcji i przechowywania owoców, które są gwarancją bezpiecznego ich spożywania.

W wyniku badania ewaluacyjnego (pre-test) przeprowadzonego w sierpniu 2021 roku, na celowej grupie największych tajlandzkich importerów i dystrybutorów owoców a także w grupie indywidualnych konsumentów mieszkańców Tajlandii, uzyskaliśmy potwierdzenie poprawności wyboru rynku pod kątem promocji a także otrzymaliśmy informację o wysokiej świadomości społeczeństwa Tajlandii na temat spożywania owoców i warzyw.

Badanie na grupie importerów i dystrybutorów owoców

Informacje o ofercie europejskich jabłek badani importerzy zdobywają głównie przez Internet. Istotnym źródłem informacji jest także udział w targach, konferencjach i spotkaniach branżowych. Ważną rolę pełnią również miejscowe izby handlowe oraz stowarzyszenia i instytucje wspierające importerów, które pełnią funkcją wspierającą oraz koordynującą import owoców.

W badaniu determinantów zakupowych respondenci wykazali, że przy wyborze jabłek najbardziej zwracają uwagę na jego smak, kruchość czy też soczystość. Jako drugi aspekt podali cenę i warunki płatności. Na trzecim miejscu podali kraj pochodzenia, jako czynnik który tez ma istotny wpływ na decyzję zakupową.

Respondenci odpowiedzieli, że jabłka klasy premium kojarzą z następujących krajów: Stany Zjednoczone, Nowa Zelandia i Chiny.

Najbardziej znane gatunki jabłek w Tajlandii to: Red Delicious, Golden Delicious, Red Chief, Gala.

Główni eksporterzy jabłek z UE do Tajlandii to: Francja (w 2021 roku eksport wyniósł prawie 3 tysiące ton (źródło: Eurostat)) i Włochy (w 2021 roku eksport wyniósł ponad 450 ton (źródło: Eurostat)). Niewielki jest jak do tej pory udział eksporterów z Polski, gdzie w 2019 roku odnotowaliśmy wysyłkę 21 ton jabłek (źródło: Eurostat).

Owoce z Europy spełniają wysokie wymagania jakimi są: smak, aromat, uprawy bazujące na naturalnym nawożeniu oraz certyfikaty jakości.

Niemal wszyscy badani importerzy i dystrybutorzy w Tajlandii zgadzają się z tym, że europejskie jabłka: mają dużą zawartość witamin i mikroelementów, są jednym z głównych źródeł witaminy C, mają naturalny smak, posiadają certyfikaty jakości i bezpieczeństwa żywności oraz są pozbawione pestycydów. Jakość i bezpieczeństwo tych owoców jest ściśle regulowana przez ustawodawstwo UE. W tych walorach właśnie należy upatrywać szanse na dalszy rozwój eksportu europejskich jabłek do Tajlandii i taki jest przekaz kampanii „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy”.

 

Badanie na grupie konsumentów

W społecznej świadomości tajlandzkich konsumentów największymi eksporterami jabłek na miejscowy rynek są: Stany Zjednoczone, Chiny, Unia Europejska (jako całość), Nowa Zelandia Japonia. Wśród państw unijnych badani zidentyfikowali również jabłka z Włoch, Hiszpanii oraz z Polski.

Biorąc pod uwagę kryteria, jakości jabłek owoce z UE zostały przez Tajów ocenione bardzo wysoko. I tak jabłka z Polski znalazły się na czwartej pozycji w grupie państw gwarantujących owoce o najwyższej jakości oraz na drugiej pozycji w kryterium jabłek o najlepszym smaku i aromacie.

Zdaniem 70% badanych konsumentów jabłka są istotnym elementem regionalnej diety i są często spożywane lub używane do przygotowywania posiłków. W większości badanych gospodarstw są one spożywane przez wszystkich domowników.

Wśród kryteriów wyboru jabłek przez Tajów najważniejszymi są wygląd zewnętrzny (np. kolor, jędrność), cena oraz certyfikaty/ znaki jakości. Co ważne, cena jabłek odgrywa istotną rolę wśród ludności wiejskiej oraz wśród gospodarstw najniżej sytuowanych. Dla przeciętnego Taja ważniejsza jest jakość, kraj pochodzenia oraz bezpieczeństwo zagwarantowane certyfikatami.

Ponad ¾ badanych tajskich konsumentów zgodziło się ze stwierdzeniami, że miejsce pochodzenia jabłek ma bezpośrednie przełożenie na ich kolor, smak oraz wartości odżywcze, jabłka są jednym z głównych źródeł witaminy C oraz są ważnym elementem zróżnicowanej diety, jabłka z Europy, w tym z Polski mają naturalny smak oraz są pozbawione pestycydów.

Segmentacja rynku konsumentów jabłek w Tajlandii obejmuje osoby:

  • podążający za subiektywnie odczuwanym smakiem i jakością jabłek (kobiety, osoby najmłodsze) oraz podążający za obiektywnymi certyfikatami standardami jabłek z Polski (mężczyźni i osoby starsze).
  • spożywający najwięcej owoców w bilansie diety (osoby najmłodsze oraz rodzice dzieci do
    lat 3) oraz spożywający najmniej owoców (osoby najstarsze i rodziny z dziećmi pow. 16 lat).
  • spożywający jabłka najczęściej (osoby o najwyższych dochodach i dzieci ze wsi) oraz spożywający jabłka najrzadziej (osoby z rodzin o najniższych dochodach).
  • podążający za ceną (osoby starsze oraz rodzice starszych dzieci) oraz podążający, za jakością (konsumenci najmłodsi oraz rodzice dzieci w wieku 0-3 lata).

Tajowie równie często nabywają jabłka na lokalnych targowiskach jak i w dużych sieciach handlowych (np. Central Food Retail, Villa Market, Home Fresh Mart, Gourmet Market). Specyfiką miejscowego handlu są wózki z owocami ulokowane na chodnikach.

Biorąc pod uwagę wyniki zrealizowanego badania w tym wysoką pozycję jabłek z Unii Europejskiej na rynku Tajlandii kampania promocyjno-informacyjna „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” jest skierowana do konsumentów na rynku o dużej chłonności i o dużym potencjale rozwoju.

 

infografika tajlandia pl

W dniach 24-28 maja bierzemy udział w targach Thaifex Anuga Asia w Bangkoku, gdzie poprzez spotkania z potencjalnymi kontrahentami, degustację jabłek, organizację Dnia jabłka wspólnie z Ambasadą RP w Bangkoku konsumenci z Tajlandii poznają wyjątkowe walory smakowe oraz odżywcze europejskich oraz polskich jabłek oraz odkryją jakie normy ustawodawcze z Unii Europejskiej wpływają na ich wysoką jakość i bezpieczeństwo.

Jabłko to nasze dobro narodowe, owoc wpływający istotnie na poprawę naszego samopoczucia. Dlatego powstał zespół CORE TEAM wspólny marketing jabłka w kraju i za granicą, gdzie wspólnie z innymi zespołami w ramach projektu CORE TEAM oraz członkami zespołu pracujemy nad wysoką pozycją polskiego jabłka w kraju i za granicą – Paulina Kopeć Sekretarz Generalna Stowarzyszenia Unia Owocowa, Lider zespołu Core Team „Wspólny marketing jabłka w kraju i za granicą”.

Linki:

https://www.facebook.com/profile.php?id=100066849697983

https://bestapples.eu/th

 

infografika B2C tajlandia pl

 

UNIA OWOCOWA
Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw

Adres:
Słomczyn 80
05-600 Grójec

Dane rejestrowe:
KRS: 0000371538
REGON: 142702485
NIP: 797 203 4964

Biuro:
Paulina Kopeć
Tel.  +48 22 295 01 61
Kom. 696 859 993
E-mail: biuro@uniaowocowa.pl

Prezes:
Piotr Janota
E-mail: biuro@uniaowocowa.pl
piotr.janota@onet.pl

 

    "Podział zadań w Zarządzie Stowarzyszenia „Unia Owocowa”   

A./ Media (kontakty z mediami):
Do tej kategorii Zarząd przydzielił następujące osoby:

  1. Pan Arkadiusz Gaik - arekgaik@gmail.com
  2. Pan Sławomir Kędzierski - slawomir.kedzieski@uniaowocowa.pl
  3. Pan Hubert Woźniak - hubert.wozniak@uniaowocowa.pl

Serwis internetowy:

  1. Pan Robert Monarski – wsparcie merytoryczne - robert.monarski@uniaowocowa.pl
  2. Pani Karolina Małgorzata Gerlik – koordynator, realizacja, wykonawstwo - biuro@uniaowocowa.pl

Grupę wsparcia serwisu internetowego będą stanowić następujące osoby:

  1. Pan Bartosz Paciorek - bartosz.paciorek@uniaowocowa.pl
  2. Pan Hubert Woźniak - hubert.wozniak@uniaowocowa.pl
  3. Pan Janusz Kawęczyński - janusz.kaweczynski@uniaowocowa.pl
  4. Pan Adam Jeznach - adam.jeznach@uniaowocowa.pl

B./ Finanse + Biuro(Administracja):

Do tej kategorii Zarząd przydzielił następujące osoby:

  1. Pan Janusz Kawęczyński - janusz.kaweczynski@uniaowocowa.pl
  2. Pani Lidia Staszewska
  3. Pani Karolina Małgorzata Gerlik - biuro@uniaowocowa.pl

Wsparciem dla tej kategorii będzie Pani Zofia Skoniecka - zofia.skoniecka@uniaowocowa.pl

C./ Systemy Bezpieczeństwa Żywności

Do tej kategorii Zarząd przydzielił następujące osoby:

  1. Pan Adam Jeznach - adam.jeznach@uniaowocowa.pl
  2. Pan Konrad Zawadzki
  3. Pan Robert Monarski - robert.monarski@uniaowocowa.pl
  4. Pan Arkadiusz Gaik - arkadiusz.gaik@uniaowocowa.pl
  5. Pan Dominik Woźniak

D./ Grupy producenckie + organizacje w tym międzynarodowe

Do tej kategorii Zarząd przydzielił następujące osoby:

  1. Pan Hubert Woźniak - hubert.wozniak@uniaowocowa.pl
  2. Pan Sławomir Kędzierski - slawomir.kedzieski@uniaowocowa.pl
  3. Pan Waldemar Żółcik - waldemar.zolcik@uniaowocowa.pl
  4. Pan Janusz Kawęczyński - janusz.kaweczynski@uniaowocowa.pl
  5. Pani Zofia Skoniecka - zofia.skoniecka@uniaowocowa.pl

CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA „UNIA OWOCOWA"

FORMULARZ KONTAKTOWY

Unia Owocowa